Po co tworzy się opakowania
Opakowanie to fizyczna konstrukcja pojemnika lub opakowania, w którym umieszcza się i sprzedaje produkt. Cechy i właściwości opakowania mogą obejmować kształt, materiał, jakość druku, oznakowanie i metody dystrybucji.
Cel tworzenia opakowania
Celem opakowania jest ochrona zawartości opakowania przed uszkodzeniem podczas jego przenoszenia, ekspozycji, wprowadzania do obrotu i sprzedaży. Opakowanie odgrywa szczególną rolę w transporcie towarów do punktu sprzedaży; musi być wystarczająco wytrzymałe, aby zapewnić transport na duże odległości bez strat i uszkodzeń wynikających z normalnego zużycia. Rzeczywista funkcja opakowania może zależeć od rodzaju sprzedawanego towaru – na przykład od tego, czy należy go chronić przed światłem, aby jego kolor nie wyblakł i nie zepsuł estetyki, czy też wymaga on ochrony przed wilgocią itp.
Efekt wizualny ze stworzonego opakowania
Opakowanie musi być również atrakcyjne wizualnie i mieć odpowiedni efekt wizualny. Właściwa funkcja opakowania może zależeć od rodzaju sprzedawanego towaru – na przykład od tego, czy wymaga on ochrony przed światłem, aby jego kolor nie wyblakł i nie zepsuł estetyki, czy też wymaga ochrony przed wilgocią, kurzem i innymi zanieczyszczeniami. Opakowanie jest nie tylko środkiem ochrony towaru, ale służy również jako ważne narzędzie marketingowe. Opakowanie może być zaprojektowane tak, aby przyciągnąć uwagę klientów i zwiększyć sprzedaż. Może również dostarczać informacji o sprzedawanym produkcie i pomagać w zapewnieniu, że dotrze on do miejsca przeznaczenia nieuszkodzony. Opakowanie musi być zaprojektowane z myślą o końcowym zastosowaniu. Z tego powodu ważne jest, aby przed stworzeniem projektu opakowania zrozumieć charakter produktu i jego przeznaczenie.
Role tworzenia opakowania
Opakowanie może również odgrywać rolę w marketingu produktu, na przykład poprzez zamieszczenie informacji o marce lub jej składnikach. W niektórych przypadkach opakowanie może być wykorzystywane do reklamy; na przykład marki mogą zdecydować się na użycie przyciągających uwagę wzorów, które przyciągają uwagę konsumentów i zwiększają sprzedaż. Opakowanie może również służyć do przyciągnięcia uwagi do produktu i może dostarczać informacji o jego zawartości. Na przykład opakowanie pudełka zapalonych papierosów będzie zawierało ostrzeżenia o niebezpieczeństwach związanych z paleniem, a nawet może zawierać zdjęcia płuc, które zostały uszkodzone przez palenie.